6 Buah Terbaik Untuk Pesakit Kencing Manis

buah-buahan yang mampu menurunkan paras gula pesakit kencing manis

buah-terbaik-untuk-pesakit-kencing-manis

Diabetes menyebabkan tahap gula dalam darah (glukosa) tinggi disebabkan oleh  kekurangan pengeluaran insulin. Ia biasanya diklasifikasikan sebagai kencing manis Jenis 1, di mana badan gagal menghasilkan insulin, atau kencing manis Jenis 2, di mana tubuh tidak mampu menggunakan insulin yang dihasilkannya dengan betul.

Sangat penting untuk mengawal diabetes kerana ia boleh membawa kepada pelbagai komplikasi kesihatan termasuk kegagalan buah pinggang, kerosakan saraf, kebutaan, serangan jantung, strok, peredaran darah yang lemah, kehilangan pendengaran dan banyak lagi.

Gaya hidup yang sihat termasuk diet sihat, senaman, tidur yang cukup, kurang tekanan atau stess dan sebagainya memainkan peranan penting dalam mengawal tahap glukosa darah. Pelan diet diabetes perlu memasukkan makanan yang tinggi nutrien, rendah lemak, sederhana dalam kalori dan sedikit makanan manis.

Seperti yang anda tahu buah-buahan umumnya manis.kita selalu mengangap bahawa pesakit kencing manis tidak boleh makan buah-buahan. Tetapi ada beberapa buah-buahan yang sangat berkesan dalam menguruskan gula dalam darah. Buah-buahan tinggi dengan vitamin, mineral, antioksidan dan fitonutrien.jadi buah-buahan sangant sesuai untuk dimasukkan dalam pelan diet kencing manis.

Sesetengah buah-buahan lebih baik daripada makanan yang lain untuk pesakit kencing manis. Selain itu, pesakit kencing manis juga perlu mempertimbangkan faktor-faktor seperti indeks glisemik dan beban glisemik kerana mereka memberikan maklumat tentang bagaimana setiap makanan mempengaruhi kadar gula dalam darah dan insulin.

Makanan indeks glisemik rendah dipercayai mempunyai kesan yang baik terhadap kawalan glukosa darah kerana ia tidak memberi impak yang signifikan terhadap paras gula dalam darah. Biasanya, makanan dengan skor indeks glisemik 55 dan ke bawah dikelaskan sebagai makanan indeks glisemik rendah. Mereka yang mempunyai skor indeks glisemik 70 dan ke atas dianggap sebagai makanan indeks glisemik tinggi

6 buah terbaik untuk pesakit kencing manis


1)Jambu Batu


Jambu batu mempunyai kandungan lycopene,serat,kalium dan vitamin c yang tinggi.Semua nutrien ini bermanfaat dalam mengekalkan paras gula dalam darah. Selain itu jikan anda menghadapi risiko kencing manis,anda dapat mencegahnya dengan minum teh daun jambu batu.

resepi teh daun jambu batu
  1.  Keringkan daun jambu dan hancurkan mereka. 
  2. Rebus satu sudu daun jambu yang hancur di dalam air panas. 
  3. Biarkan ia selama lima minit,
  4.  kemudian tapis teh. 
  5. Minum teh ini sekali sehari.

Saiz hidangan yang disyorkan: Makan sebiji jambu bersama kulit setiap hari. Sebagai alternatif, anda boleh minum 1 gelas kecil jus jambu batu.

2)Limau Gedang

Grapefruit atau limau gedang adalah salah satu daripada superfood yang disyorkan Persatuan Diabetes Amerika untuk diabetes. Ia tinggi dalam serat larut dan vitamin C, dan mempunyai indeks glisemik rendah pada 25. 

Selaian itu, limau gedang mengandungi flavonoid yang dikenali sebagai naringenin yang meningkatkan kepekaan badan terhadap insulin dan juga membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat, yang merupakan faktor penting dalam mencegah dan mengawal diabetes.

Saiz hidangan yang disyorkan: Separuh daripada limau gedang yang besar (kira-kira tiga suku cawan) setiap hari akan membantu anda menguruskan tahap gula dalam darah.Ingat makan buah yang segar adalah lebih baik daripada anda meminum jus

3)Avocado

Avocado  mempunyai serat dan kandungan lemak baik yang tinggi. Avocado membantu gula dalam darah menjadi stabil. Menurut Akademi Pemakanan dan Dietetik, lemak baik juga meningkatkan kesihatan jantung. 

Pesakit diabetes mengalami peningkatan risiko penyakit jantung dan strok. tamabahan, avocado mengandungi kalium yang tinggi.kalium merupakan mineral yang membantu mencegah neuropati diabetik.

Saiz hidangan yang disyorkan: Sebiji avokado sederhana saiz setiap hari. Anda boleh memasukkan avocado dalam salad dan sandwic, atau membuat salad avacodo dengan mengaulkannya dengan sedikit jus lemon, bawang putih dan minyak zaitun.
.
4)Epal

Epal  yang ranggup,juicy dan manis boleh menawarkan perlindungan terhadap kencing manis. Epal adalah tinggi dengan serat larut, vitamin C dan antioksidan. Mereka juga mengandungi pektin yang membantu menyahtoksik badan dan mengeluarkan toksik berbahaya serta menurunkan keperluan insulin pesakit kencing manis sehingga 35%.

Selain itu, epal membantu mencegah serangan jantung, mengurangkan risiko kanser dan menangkis penyakit mata di kalangan orang-orang kencing manis.Indeks glisemik bagi epal ialah berkisar dari 30 hingga 50

Saiz hidangan yang disyorkan: Satu epal bersaiz kecil dan sederhana setiap hari adalah disyorkan.

5)Ceri

Ceri merupakan salah satu buah-buahan yang mempunyai indek glisemik yang rendah iaitu 22. Ceri mengandungi antioksidan, beta-karoten, vitamin C, kalium, magnesium, iron, serat dan folat.

ceri juga mengandung antioksidan yang dapat membantu menurunkan gula darah dengan meningkatkan pengeluaran insulin sehingga 50 peratus.ceri juga membantu melawan penyakit jantung, kanser dan penyakit lain yang biasa berlaku dalam kalangan pesakit diabetes

Saiz hidangan yang dicadangkan: Ceri boleh dimakan segar, dalam tin, dibekukan atau dikeringkan. Satu setengah cawan ceri sehari adalah pilihan yang baik.jangan pulak uols gi makan ceri yang dijeruk dengan gula ye.

6)Plum Hitam

Plum hitam, juga dikenali sebagai Jambul atau Jamun, boleh membantu dalam mengawal gula dalam darah. Penyelidik dari Father Muller Medical College di India melihat kesan plum hitam dalam rawatan diabetes. Kehadiran antosianin, asid ellagic dan tanin hidrolisis dalam plum hitam menjadikan buah ini sangat bermanfaat bagi pesakit kencing manis.

Buah ini membantu mengawal penukaran karbohidrat kepada gula. Haus yang berlebihan dan masalah kencing yang kerap berlaku dalam kalangan pesakit diabetes juga boleh dikawal oleh buah plum hitam ini. 

Selain  buah, daun dan biji pokok plum hitam boleh digunakan juga untuk mengawal paras gula darah.

Saiz hidangan yang disyorkan: Satu setengah cawan plum hitam setiap hari adalah disyorkan.. Anda juga boleh membuat serbuk biji plum hitam kering dan makan satu sudu teh serbuk dengan air.minum dua kali sehari.

bagi mereka yang ingin mencegah dan mengawal gula dalam darah..bagus minum produk triple-t.
triple-t merupakan hasil kajian dr azlan selama 7 tahun.dijamin selamat.

triple-t merupakan hasil gabungan herba malaysia iaitu mas cotek & misau kucing.kedua-dua herba ini merupkan herba yang terbaik untuk penyakit kencing manis.

TRIPLE-T berfungsi dengan 3 cara utama iaitu:
1. Mencuci organ (detoks) dari toksin dan bahan berbahaya.
2. Memperbaiki dan membina semula sel-sel hati dan buah pinggang yg rosak yg menjadi antara punca tubuh mendapat penyakit.
3. Membuang lemak dan kolesterol bahaya.

Serat Mampu Mengawal Kencing manis

Serat Mampu Mengawal Kencing manis

nak tahu lebih pasal triple-t??klick sini

Comments

Popular Posts