10 Panduan Bersenam Untuk Pesakit Kencing Manis


tips bersenam untuk pesakit kencing manis

panduan-bersenam-untuk-pesakit-kencing-manis

Memulakan program senaman bagi pesakit yang  menghidap diabetes @ kencing manis boleh menjadi menakutkan, walaupun ia sesuatu yang anda mahu lakukan. Kebanyakan pesakit kencing manis mengatakan bahawa bersenam menakutkan mereka, atau sangat sukar, kerana ia boleh mneyebabkan kandungan gula dalam darah mereka akan menjadi terlalu rendah.perkara ini boleh membahayakan nyawa mereka.oleh sebab itu saya share panduan ringkas untuk pesakit diabetes bersenam.

Sebenarnya agak mudah untuk pesakit kencing manis bersenam kuncinya adalah pengetahuan. Apabila anda mengetahui bagaimana tubuh anda (dan gula darah anda) bereaksi semasa melakukan pelbagai jenis senaman, anda akan dapat menguruskan diabetes anda semasa bersenam, dan bukannya kencing manis yang mengawal badan anda.

Tetapkan matlamat – tetapkan matlamat yang tinggi tetapi realistik. pada mulanya, anda akan menghabiskan banyak masa mempelajari had tubuh anda dan bagaimana ia bertindak balas terhadap senaman. Jangan mengharapkan hasil dramatik semalaman.

panduan-bersenam-untuk-pesakit-kencing-manis

Tulis jurnal - Akan lebih mudah untuk mengetahui bagaimana tubuh anda bertindak balas jika anda boleh lihat apa yang berlaku setiap kali anda melakukan senaman (atau senaman pada bulan lepas).

Gunakan jurnal anda untuk mengesan senaman, gula darah, insulin, diet, dan lain-lain. - Cobalah untuk mengenal pasti sebarang trend (anda mendapat gula darah yang rendah apabila bersenam pada waktu pagi, atau waktu yang paling baik untuk makan sebelum latihan adalah, dll.

Kekal dengan rutin dan diet yang sama untuk 3-4 minggu pertama – jika terdapat beberapa pemboleh ubah, semakin mudah untuk melihat trend.
Menganalisa jurnal anda - Luangkan sedikit masa membaca jurnal anda.

 Cuba cari corak dan perhatikan bagaimana badan anda bertindak balas terhadap pelbagai jenis senaman dan makanan. Sekiranya ada sesuatu yang tidak membantu (seperti jika anda sering terpaksa menghentikan latihan anda kerana gula dalam  darah rendah), ubah SATU pemboleh ubah pada satu masa untuk melihat adakah membantu. Ini boleh mengubah apa yang anda makan sebelum latihan atau berapa banyak insulin yang anda perlu ambil.


Pertimbangkan untuk mengubah tahap insulin anda – Bersenam akan meningkatkan sensitiviti insulin anda, jadi jika gula darah anda secara konsisten tinggi atau rendah sepanjang hari, mungkin sudah sampai masa untuk anda menyesuaikan insulin anda. 

Kongsi jurnal anda dengan pakar endokrin atau doktor anda dan bincangkan jika anda perlu membuat sebarang perubahan.

Jangan kelaparan untuk mengurangkan berat badan! - Tubuh anda memerlukan makanan yang berkualiti untuk berfungsi, terutama untuk pesakit kencing manis. Kurang  makan bukanlah cara yang bagus untuk menurunkan berat badan atau menguruskan diabetes.


panduan-bersenam-untuk-pesakit-kencing-manis

Mengutamakan senaman angkat berat - Membina otot sangat membantu dalam  mnegawal berat badan dan diabetes. Lebih banyak otot bermakna metabolisme anda semakin tinggi.jadi kawalan berat badan yang lebih baik dan kepekaan insulin yang lebih tinggi (kurang insulin).

Cari sokongan - Terdapat banyak group atau page di Facebook di mana anda boleh berhubung dengan pesakit kencing manis yang lain untuk motivasi dan sokongan.

Pertimbangkan untuk melantik jurulatih - Jurulatih dan pakar pemakanan peribadi boleh membantu anda membuat rancangan senaman dan diet yang baik untuk pesakit kencing manis


bagi mereka yang ingin mencegah dan mengawal gula dalam darah..bagus minum produk triple-t.
triple-t merupakan hasil kajian dr azlan selama 7 tahun.dijamin selamat.

triple-t merupakan hasil gabungan herba malaysia iaitu mas cotek & misau kucing.kedua-dua herba ini merupkan herba yang terbaik untuk penyakit kencing manis.

Serat Mampu Mengawal Kencing manis

Serat Mampu Mengawal Kencing manis

nak tahu lebih pasal triple-t??klick sini

Comments

Popular Posts