Cara Untuk Kurangkan Jangkitan HFMD

tip untuk kurangkan jangkitan HFMD


Cara Untuk Kurangkan Jangkitan HFMD

Rasa bersalah pulak kalau tak kongsi cara nak kurangkan jangkitan HFMD. Disebabkan ramai tanya, saya kongsi secara umum ja senang. Nak balas 1-1 mau putus jari.

HFMD sejenis penyakit wabak melalui direct contact, air liur, hingus, najis, apa2 cecair dari orang yang sudah dijangkiti. So kita kadang tak tahu apa yang kita pegang, sentuh, main bekas orang yang dah dijangkiti.

Disebabkan kami anak beranak jenis tak reti duk rumaha, Anak pun jenis nak main kat taman. Merata-rata jalan, so tak dapat kita nak elak. Kalau terkena penyakit tangan,kaki dan mulut kita rawat dengan cepat, takkan nak kurung dia kat rumah sampai HFMD ni xde, mau setahun tak keluar rumah 

So Anak saya pun antara salah seorang mangsa terkena jangkitan HFMD. Cuma tak pasti kena kat mana sebab kami memang tak de had bagi dia main, main di taman permainan setiap hari. Inspector kesihatan suspect jangkitan terkena samada di taman permainan dia selalu main atau lift yang kami guna untuk hantar dia ke rumah pengasuh. Sebab blok kami pun sebelum tu dah ada 2 orang kanak-kanak dijangkiti HFMD. So mungkin kami kongsi lift dan taman mainan yang sama juga boleh berisiko dijangkiti
.
Alhamdulillah kami cepat bertindak ,masa mula-mula ada bintik2 merah kami ingat cuma kena gigit nyamuk. Tapi disebabkan HfMD tengah wabak, kami terus bagi treatment sendiri. Tak susah mudah ja untuk kurangkan dia merebak ke tangan kaki dan mulut. Supaya tak teruk.

Cara Untuk Kurangkan Jangkitan HFMD
nak beli sabun lifebuoy??klick sini

1)kena mandikan dia dengan lifebuoy, saya gosok sental dia dengan lifebuoy sampai berbuih-buih dan biarkan 30saat-1 minit. Lepas tu bilas balik. 1 hari 3-4 kali dia mandi.

Cara Untuk Kurangkan Jangkitan HFMD
nak beli pencuci baju dettol??klick sini

2)cuci rumah dengan dettol, buka semua cadar, sarung bantal, sarung kusyen, carpet, baju semua kami basuh dengan pencuci baju dettol. Setiap pagi sebelum dia bangun kami mop rumah dan lap mainan, sofa, meja makan dengan pencuci lantai dettol.

3)lepas mandikan dia saya sapukan dia dengan Calamine Zinc Oxide + menthol supaya dia tak rasa gatal-gatal nak garu semua. Ubat ni untuk kurangkan rasa gatal dan rasa dia sejuk-sejuk.

Cara Untuk Kurangkan Jangkitan HFMD
nak beli gengigel spray??klick sini

4)masa hari pertama dia kena dalam anak tekak dia ada ulcer tapi tak banyak, kami gunakan Gengigel Spray untuk hilangkan ulcer, 30 minit lepas tu dia dah rasa lega boleh makan minum macam biasa. Boleh juga gunakan AftaMed Spray. Kat sini dah habis, so saya guna Gengigel spray je.

5) jangan lupa bawa ke klinik untuk dapatkan notification dan cuti kuarantin 5 hari 

Senang ja kan, yang penting kita kena hapuskan punca dia dulu baru boleh anak-anak cepat baik dan jangkitan tu terus terbantut nak merebak. Kalau kita sibuk treat anak tapi punca utama dia kita tak hapuskan, dia akan kembali dijangkiti lagi. So rajin dengan tak je nak kena buat semua ni supaya dapat elakkan mereka sengsara.

Ps:/ HFMD tiada ubat lain selain dari Kebersihan.


sekarang nie wabak penyakit tangan,kaki dan mulut sedang menular di malaysia,jadi ibu bapa harus alert dengan kesithatan dan kebersihan anak-anak mereka

bagi ibubapa yang anak mereka sudah dijangkiti oleh penyakit HFMD article ini anda wajib baca
ibubapa jugak boleh memberikan golden-b kepada anak mereka.
golden mempunyai antioxsidant yang tinggi.

hanya titiskan beberapa titis golden-b dibawah lidah anak mampu untuk melawan virus HFMD.sekaligus menpercepatkan proses penyembuhan

selain itu anda juga boleh titiskan golden-b di tempat ulcer,lepuhan dan luka bagi mempercetkan proses untuk ulcer dan luka sembuh

golden-b terbukti di makmal mampu meyembuhkan luka 2x lebih pantas berbading krim hospital.

Penyakit,Tangan,Kaki & Mulut(HFMD)

Penyakit,Tangan,Kaki & Mulut(HFMD)

info lanjut tentang golden-b..klick sini



Comments

Popular Posts